تحلیل مضمون مداحیهای محمود کریمی در دهه اول محرم ۱۴۰۱
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۷۸۴۶۹۳
به گزارش گروه دیگر رسانههای خبرگزاری فارس، «مداح» به معنای لغوی «ستایشگری یا ثتاگویی بسیار»، سنتی که بنا به روایات و اسناد دینی ریشه در تاریخ اسلام و به ویژه تشیع دارد و در مدح و مرثیۀ بزرگان دینی به کار می رود. امروز مداحی به عنوان بخشی از هویت شیعه محسوب میشود.
مداحان به مناسبتهایی همچون زادروز و شهادت ائمه اطهار (ع) به خواندن آهنگین اشعاری با مضامین مذهبی و معنوی در مجالس شادی و عزاداری می پردازند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
مداحان کوشیدهاند نقش فعالی در زنده نگاه داشتن یاد و خاطره واقعه کربلا و انتقال پیام آن داشته باشند، در واقع مداحی در ایام محرم همواره با تبیین هدف قیام عاشورا، انتقال حزن و اندوه از غم شهادت و مظلومیت ایشان، اظهار عشق و وفاداری و به طور کل شرح و روایت هر آنچه که بر امام حسین(ع) و همراهانش رفته است، همراه بوده است.
در ایران به عنوان مرکز جهان تشیع، مداحی دارای جایگاه ویژه و هویتی منحصربهفرد است. ردپای تاریخی این سنت به قرنها پیش و به نخستین حکومتهای شیعی باز میگردد، اما از زمان تاسیس حکومت صفویه که تشیع به مذهب رسمی کشور تبدیل شد، عزاداری برای شهدای عاشورا و بزرگداشت واقعه کربلا به رغم موانع و محدودیتها در برخی از برهههای تاریخی به طور مستمر برگزار شده است. مراسم سوگواری در قالبهای مرسوم و سنتی شامل برپایی تکایا و مجالس روضهخوانی و نوحهخوانی، سینهزنی و زنجیر زنی، اجرای تعزیه و ...انجام میشود.
رهبر انقلاب اسلامی نیز به مناسبتهای مختلف و در دیدار با جامعه مداحان، به مداحان جوان خاطرنشان کردهاند: «نوآوری نباید به هنجارشکنی و تغییر هویت مداحی منجر شود و اجرای مداح را به سمت اموری که مداحی نیست بلغزاند... باید مراقبت شود تا ترکیب مداحی و حقیقت و هویت آن از بین نرود»مداحی نیز در این سیر تاریخی و بنا به ضرورت و شرایط هر دوران، شکل، محتوا و کارکرد خاصی پیدا کرده است. در دوران معاصر و مشخصا در جریان انقلاب اسلامی و پس از آن نیز این آئین دیرپا نقش موثری ایفا کرده است. به دلیل همین تاثیر و برد رسانهای مداحی، علما و مراجع دینی همواره در مورد خطر بدعتگذاری، وهن به مذهب و تفرقهافکنی به فعالان این عرصه هشدار داده و در خصوص خلق آثار فاخر و اصیل با شکل مناسب و محتوای معتبر تاکید داشتهاند.
رهبر انقلاب اسلامی نیز به مناسبتهای مختلف و در دیدار با جامعه مداحان، به مداحان جوان خاطرنشان کردهاند: «نوآوری نباید به هنجارشکنی و تغییر هویت مداحی منجر شود و اجرای مداح را به سمت اموری که مداحی نیست بلغزاند... باید مراقبت شود تا ترکیب مداحی و حقیقت و هویت آن از بین نرود».
ایشان مداحان را به استفاده از مطالب و اشعار متقن و معتبر توصیه و متذکر شدهاند: برخی مواقع یک حرف سست و یا یک بیان نارسا و غلط، دستاویز زیر سؤال بردن اسلام و تشیع و حمله به علمای بزرگ و معارف دینی می شود، بنابراین استفاده از مطالب مستند و مقتن حتماً در برنامه کاری مداحان باشد.
اگر چه ارزیابی میزان توجه به این توصیهها و پایبندی به اصول سفارششده، مستلزم پایش مستمر و بررسی همهجانبه آثار منتشر شده مداحان کشور است اما به منظور گشودن باب پژوهشی در این عرصه، خبرگزاری جمهوری اسلامی اقدام به تحلیل کیفی و کمی اشعار تعدادی از مداحان سرشناس تهران در دهه نخست محرم امسال پرداخته است امید است که این بررسیها با طرح مباحث و نقطه نظرات تداوم و تعمیق یابد.
از میان مداحان فعال در شهر تهران که مطابق آخرین آمار غیررسمی بالغ بر ۷ هزار نفر هستند، ۱۳ نفر از مشهورترینهای این حوزه انتخاب شدند. مطابق جستجوی پژوهشگر ایرنا از این تعداد، ۱۰ مداح دارای پایگاه اینترنتی اختصاصی هستند اما وبسایت تنها ۴ نفر از آنها بهروزرسانی شده و علاوه بر اینکه آرشیو دهه اول محرم امسال را منتشر کرده متن اشعار را نیز در دسترس مخاطبان قرار دادهاند. «محمود کریمی» به صورت تصادفی به عنوان نخستین گزینه برای این بررسی انتخاب شده است.
محمود کریمی معروف به «حاج محمود کریمی» متولد۱۳۴۷ خورشیدی است. بنا به گفته خود از کودکی و نوجوانی به نوحهخوانی و مداحی مشغول بوده است. وبسایت «فطرس» به عنوان «مرکز حفظ و نشر آثار حاج محمود کریمی» منبع کسب اطلاعات مورد نیاز در این پژوهش است.
در این پیمایش، اشعاری که این مداح مشهور در دهه اول ماه محرم ۱۴۰۱ و در هیات «رایةالعباس» خوانده، پس از گردآوری در دو بعد مقولهای و محوری دستهبندی و کدگذاری شده است. سایت فطرس در این بازه زمانی به طور کلی متن ۷۱ شعر فارسی و عربی را منتشر کرده است.
این تعداد در چهار مقوله «آئینی»، «روایی»، «اعتقادی» و «سیاسی» بخشبندی شدهاند که محورهایی نیز ذیل آنها مطرح میشوند. قطعات دارای مضامین «روایی» که وقایع تاریخی را شرح و توضیح میدهند ۵۹.۳ درصد، مسائل مربوط به اعتقادات دینی و باورهای مذهبی که در اشعار «اعتقادی» مطرح شدهاند ۳۳.۹ درصد، اشعار «آئینی» که بنا بر تعریف به مراسم و سنتهای برگزاری عزاداریها میپردازند ۳.۸ درصد و اشعار دارای مضامین «سیاسی» نیز که به مسائل سیاسی روز جامعه اشاره دارند ۳ درصد از کل مجموعه شعرهای مورد بررسی را به خود اختصاص دادهاند.
اشعار آئینی مورد بررسی بیشتر بر موضوع استقبال از ماه محرم و آمادگی برای برگزاری مراسم عزاداری تاکید دارد. شعرهای روایی نیز شامل محورهایی چون «شرح ظلم دشمنان و پیمان شکنی کوفیان»، «ذکر مصائب و مظلومیت اهل بیت در واقعه کربلا»، «عرض ارادت پسران امام حسن(ع) به امام حسین(ع)»، شرح مصائب از زبان دختران امام حسین(ع)، «شرح رنجها و ذکر مصیبت های اهل بیت در کربلا» و «شرح رشادت های یاران امام حسین(ع)» هستند.
عمده ترین محور مطرح شده در شعرهای اعتقادی «عرض ارادت و توسل به اهل بیت(ع)» است. در اشعار دارای مضامین سیاسی نیز دو محور «حجاب و ارزشهای آن» و «شهادتطلبی سردار سلیمانی و مدافعان حرم» مطرح شده است.
عرض ارادت و توسل به اهل بیت(ع) و به خصوص امام حسین (ع) با ۳۳.۹ درصد و شرح رنج ها و ذکر مصیبت اهل بیت(ع) در کربلا به خصوص مصائب حضرت زینب(س)و حضرت الوالفضل(ع) با ۲۵.۳ درصد بیشترین فراوانی را در اشعار مداحیهای محمود کریمی در دهه اول محرم امسال به خود اختصاص دادهاند.
منبع: ایرنا
انتهای پیام/
منبع: فارس
کلیدواژه: تحلیل مضمون مداحی ایرنا محمود کریمی امام حسین ع اهل بیت دهه اول
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۸۴۶۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
این زن شوهرش را با چاقو کشت
صبح ۱۰ اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۲ فریادهای کمک خواهی زن جوانی به نام مینا در یکی از خیابانهای پاکدشت پیچید. همسایهها که هراسان از خانه شان خارج شده بودند با زن پریشان روبه رو شدند که میگفت شوهرم را کشتم.
همسایهها پلیس را با خبر کردند و وقتی ماموران به خانه زن جوان رسیدند با جسد خونین همسر ۴۲ ساله اش به نام محمود روبه رو شدند که با ضربه چاقو به سینه اش کشته شده بود.
جسد با دستور قضایی به پزشکی قانونی منتقل و همسرش تحت بازجویی قرار گرفت.
اعتراف به قتل شوهر
زن جوان در بازجوییها به قتل شوهرش اعتراف کرد و گفت: ۴ سال پیش با محمود ازدواج کردیم. اما از همان روزهای اول زندگی مان با هم اختلاف داشتیم.
تااینکه خانوادههای مان توصیه کردند بچه دار شویم تا اختلافهای مان کمرنگ شود. ۲ سال بعد صاحب فرزند شدیم. اما همسرم هر روز بداخلاقتر از قبل میشد و ما همیشه باهم درگیر بودیم. او سر هر موضوعی مرا به باد کتک میگرفت.
وی ادامه داد: صبح خواب بودم که بار دیگر همسرم عصبانی شد و مرا کتک زد. او از من خواست تلفنم را به او بدهم که مخالفت کردم و او هم من را روی زمین انداخت و با دستانش گلویم را فشار داد. برای چند لحظه چشم هایم سیاه شده بود و دست و پا میزدم. نفسم بند آمده بود. در حالی که تقلا میکردم دستم به چاقویی خورد که روز زمین قرار داشت. من برای نجات جانم چاقو را برداشتم و ضربهای به شوهرم زدم. محمود مرا رها کرد و خونین روی زمین افتاد. من که ترسیده بودم با جیغ و فریاد از همسایهها کمک خواستم تا او را به بیمارستان برسانند، اما وقتی اورژانس به محل آمد شوهرم جان باخته بود.
وقتی پزشکی قانونی علت مرگ را پارگی شریانهای قلب و خونریزی شدید داخلی اعلام کرد. برای مینا کیفرخواست صادر و پرونده اش برای رسیدگی به شعبه دهم دادگاه کیفری یک استان تهران فرستاده شد.
در دادگاه
در ابتدای جلسه پدر و مادر مقتول از طرف خودشان و نوه خردسالشان درخواست قصاص را مطرح کردند.
پدر محمود به قضات گفت: عروسم برای تبرئه خودش دروغ میگوید. پسرم هرگز او را کتک نزده بود. ما نمیدانیم که در درگیری چه اتفاقی افتاده که این زن با بی رحمی پسرمان را به قتل رسانده است. ما حاضر به مصالحه نیستیم و درخواست قصاص داریم.
وقتی زن جوان روبه روی قضات ایستاد گفت: آن روز خواب بودم که با شوک از خواب بیدار شدم. محمود یکباره شروع به داد و فریاد کرد و مرا به باد کتک گرفت. او گلویم را گرفت تا خفه شوم. او مرد تنومندی بود و من توان آن را نداشتم که خودم را از دستش نجات دهم. نفسم بند آمد و چشم هایم سیاهی رفت که یکباره دستم به کارد میوه خوری خورد و آن را به طرف همسرم گرفتم. باور کنید میخواستم او را
بترسانم تا رهایم کند، اما چاقو ناخواسته وارد قلبش شد. او او روی زمین افتاد و من خودم را نجات دادم. ولی متوجه شدم محمود غرق خون است. آنقدر شوکه شده بودم که نمیدانستم چه کاری باید انجام دهم. من شروع به داد و فریاد کردم و از همسایهها کمک خواستم.
قاضی گفت: چاقو را برای ترساندن همسرت جلوی قفسه سینه اش گرفتی یا برای دفاع از خودت؟
که زن جوان پاسخ داد: من برای ترساندن همسرم چاقو را مقابلش گرفتم. محمود با دو دستش گلویم را گرفته بود و آرنج هایش را هم روی قفسه سینه ام گذاشته بود. نفسم بند آمده بود و هر لحظه فکر میکردم دیگر زنده نمیمانم. من برای دفاع از خودم چاقو را به دست گرفتم.
با پایان دفاعیات زن جوان، قضات وارد شور شدند تا رای صادر کنند.
منبع: رکنا
tags # اخبار حوادث سایر اخبار (تصاویر) این گوسفند غولپیکر چینی از پورشه هم گرانتر است! قارچهای زامبیِ سریال آخرین بازمانده (The Last Of Us) واقعی هستند! (تصاویر) عجیب و باورنکردنی؛ اجساد در این شهر خود به خود مومیایی میشوند آخرین حسی که افراد در حال مرگ از دست میدهند، چه حسی است؟